Awd и 4wd: в чём разница и какой тип привода выбрать

Как узнать полный привод или нет

Польза определения привода автомобиля по VIN-коду для покупателя

Определение привода автомобиля по VIN-коду может быть важным шагом для покупателя при выборе подходящего автомобиля. Знание типа привода поможет понять особенности и возможности автомобиля, а также принять правильное решение о его покупке.

Различные типы привода имеют свои преимущества и недостатки. Например, передний привод обычно считается более экономичным и легким в обслуживании. Он обеспечивает лучшую управляемость на сухой и гладкой дороге, особенно в условиях города. Однако в сравнении с задним приводом передний привод может быть менее устойчивым при поворотах и торможении на мокрой или скользкой дороге.

Задний привод, с другой стороны, обеспечивает лучшую устойчивость при поворотах и торможении на скользкой дороге, особенно при высоких скоростях. Он также позволяет лучше распределить вес между передней и задней осью, что способствует лучшей управляемости при езде по пересеченной местности или на бездорожье. Однако задний привод может быть менее маневренным на узких улицах и менее устойчивым при езде на больших скоростях.

Привод Преимущества Недостатки
Передний Экономичность и легкость в обслуживании Менее устойчив при поворотах и торможении на мокрой дороге
Задний Лучшая устойчивость при поворотах и торможении на скользкой дороге Менее маневренный на узких улицах

Определение привода автомобиля по VIN-коду поможет покупателю быть осведомленным о типе привода, который имеет выбранный автомобиль. Это позволит ему принять обоснованное решение на основе индивидуальных потребностей и предпочтений.

Важно отметить, что VIN-код является уникальным идентификатором каждого автомобиля, который содержит информацию о его характеристиках, включая марку, модель, год выпуска и тип привода. Определить привод по VIN-коду можно с помощью онлайн-сервисов, специализированных баз данных или обратившись к профессионалам в автомобильной сфере

Общая информация о приводе автомобиля поможет покупателю принять взвешенное решение и выбрать автомобиль, который лучше всего соответствует его требованиям и предпочтениям.

Самостоятельно проверяем комплектацию автомобиля

Загляните под капот, рассмотрите элементы кузова, где нанесен вин-код. Помните, намного сложнее изменить маркировку кузовных деталей, не оставив за собой следов, чем подделать документы. VIN расположен в труднодоступных местах. Мошенники часто оставляют родные знаки в надежде, что покупатель поленится к ним добраться.

VIN – комбинация из 17 символов, ключевой идентификатор любого автомобиля. Она содержит исчерпывающие данные об авто:

  • Первые 3 символа содержат географическую информацию – страна-производитель ТС;
  • Следующие 6 цифр – это описание самого авто (марка, модель);
  • Контрольный символ идёт девятым по счету. По нему можно определить, не был ли «откорректирован» VIN. Нанесение контрольного знака обязательно в Китае и Америке, в Европе он используется не всегда;
  • Последние 8 цифр содержат технические характеристики машины, сведения о годе производства, заводе-изготовителе. Они наиболее интересны покупателю.

Зачем это нужно

Покупая б/у авто, проверка позволяет узнать базовую комплектацию и сравнить с заявленным вариантом на продаже. Определить комплектацию авто по VIN не составит большого труда, при этом можно получить достаточно полезной информации:

  • дата выпуска;
  • страна-изготовитель;
  • завод-производитель;
  • марка, модель;
  • тип кузова;
  • технические характеристики двигателя;
  • модификацию ТС;
  • тип привода;
  • параметры трансмиссии;
  • число передач;
  • класс токсичности;
  • сведения о системе кондиционирования;
  • тип покраски и цвет машины;
  • вид обивки салона.

Где проверить комплектацию машины по VIN

Многих автовладельцев интересуют вопрос – где можно быстро проверить комплектацию ТС по его vin? Покупатель вправе знать, что покупает: где собран автомобиль, его основные данные, дополнительное оборудование (если заявлено) и убедиться в порядочности продавца.

Сегодня существует огромный выбор сайтов, где платно и бесплатно можно найти интересующие сведения. Глубина проверки авто разных марок на сервисах будет отличаться.

Популярные бесплатные способы поиска информации:

Особенности бесплатных ресурсов – они предоставляют пользователю только частичный набор характеристик. К примеру, производители «Киа» предоставляют сведения только на корейском и не дублируют их на других языках. Проверки могут усложняться особенностями региона производства – данные вы получите без расшифровки и разбираться в комплектации придется самостоятельно.

Для уточнения и полноты полученной информации лучше её запрашивать из нескольких источников. Коммерческие ресурсы предоставляют более подробные сведения. Проверенный ресурс Автопроверка помогает определить комплектацию авто по гос номеру.

Почему стоит выбрать Автопроверку

Полный отчет ресурса содержит полную и достоверную информацию, полученную из официальных источников. Чтобы узнать базовую комплектацию ТС, а также сведения об ограничениях, ДТП, использование в такси, историю техосмотров, реальный пробег достаточно знать госномер или VIN.

  • Тестирование занимает лишь несколько минут:
  • Минимальная стоимость отчета – всего 89 рублей за глубокую проверку без полугодовых подписок;
  • Сервис работает круглосуточно;
  • Отчет содержит исчерпывающую информацию, которой вы найдете на бесплатных сайтах;
  • Работа мобильного приложения – доступ к ресурсу из любой точки страны;
  • Предоставляет отчет в электронном варианте. Он всегда доступен в личном кабинете.

Чтобы определить комплектацию авто по гос номеру или VIN надо помнить, что единой базы для решения подобной задачи не существует. Для полноты картины и достижения оптимального результата, целесообразно бесплатные методы диагностики дополнить отчетом сервиса Автопроверка.

Advantages of Rear-Wheel Drive

  • During dry conditions, rear-wheel-drive improves handling due to “load transfer” in acceleration and more even weight distribution.
  • Rear-wheel drive tends to have less costly maintenance since there aren’t as many parts packed into a small space. Front-wheel drive repairs and maintenance may cost more since they have to remove more parts for workable access.
  • You won’t experience “torque steer,” the tendency that FWD vehicles have to veer to the right or left during acceleration.
  • Towing large loads is easier since the wheels doing the pulling are located closer to the load. Also, steering is much easier since the back wheels are providing the power while the front wheels do the work of steering.
  • While drifting is not recommended for most drivers, it is easier to drift with RWD than FWD or 4WD/AWD.

Что такое передний, задний и полный привод. И какой нужен именно вам

Привод машины любой модели — одна из наиболее важных её характеристик.

Именно поэтому, перед тем, как определиться с типом привода у автомобиля, планируемого к приобретению, следует разобраться в отличиях имеющихся видов.

Разновидности. Тип привода, установленный на конкретной модели автомобиля, дает понять, на которую пару колес будет выполняться передача тяги от работающего двигателя. Большинство современных легковых автомобилей промышленного производства имеет две пары колес — переднюю и заднюю. Передача мощности силовой установки может осуществляться либо на только на одни колеса, либо сразу на все. В чем же разница?

Передний привод. В этом случае передача тяги осуществляется исключительно на переднюю пару колес. Вращаясь, они входят в сцепление с дорожным покрытием и тянут за собой всю машину. Задние колеса являются ведомыми и просто катятся следом.

Задний привод. Здесь ситуация обстоит с точностью до наоборот. Основная энергия силовой установки переходит на задние колеса, которые при вращении двигают машину вперед.

Полный привод. При наличии этого варианта привода передача крутящего момента осуществляется сразу на обе оси машины, то есть ведущими здесь будут все имеющиеся колеса. На самом деле, полный привод не всегда должен использоваться постоянно и для автомобильных конструкторов это давно не секрет.

Безопасность различных видов привода. Наиболее простым в управлении будет передний привод. Автомобиль, оборудованный этим приводом, гораздо сложнее срывается в занос. Именно поэтому, приобретая свой первый автомобиль, специалисты рекомендуют выбирать переднеприводную машину. Но, если посмотреть с другой стороны, при попадании в занос на таком типе автомобиля, это легко исправить, просто сбросив газ — и автомобиль вернется на исходный путь перемещения. На переднеприводном автомобиле все намного сложнее. На заднем приводе опасность нахождения на скользком дорожном покрытии видно сразу, на переднем она явно не проявляется до последнего. Но и здесь имеется предел скорости, на котором его можно стабилизировать и безопасно вывести из заноса.

Касательно же полного привода, здесь ситуация еще более запутанная. Автомобиль с таким типом привода будет слушаться рулевого управления на непростой дороге — совершенно непредсказуемо. Это будет зависеть от того, под какими колесами находится скользкое покрытие, если машина не оборудована системой ESP. Это является дополнительным подтверждением того, что наличие полного привода улучшает только динамику набора скорости и степень проходимости автомобиля, но не имеет положительного влияния на степень удобства при управлении.

Поведение на сложной дороге. Автомобили с передним приводом имеют более высокую степень курсовой устойчивости, в сравнении с задним

На трассе, покрытой снегом или грязью, такая машина идет ровно, тогда как задний привод призывает к осторожности при работе педалью газа, ведь автомобиль может занести

Проходимость. Если сравнивать два самых популярных типа привода, у переднеприводной машины она будет несколько лучше. Причиной для этого служат два фактора: прижатие ведущих колес к земле весом мотора, что снижает возможность забуксовать и то, что передние колеса связаны с блоком управления, что дает возможность указывать направление тяги.

Итог. Передний привод автомобиля является лучшим по такому параметру, как потребление топлива. Разница с заднеприводным автомобилем может достигать 7%. Больше всего топлива потребляет полноприводная машина, что намного снижает ее популярность среди простых водителей. Что выбрать, решать только вам.

Источник

Are FWD Or AWD Vehicles Worth It?

It truly depends on your driving conditions. Front-wheel system vehicles usually beat rear-wheel vehicles when it comes to safety. In the department of performance, rear-wheel system cars have it better (but AWD systems are a solid competitor).

AWD vehicles are good for moving in the snow or light off-road cruising. A four-wheel-drive vehicle should be the best bet if you’re tackling heavy snow or harsh off-road terrains. With their low gear range and high ground clearance, this is the system you will greatly benefit from. We already mentioned the difference between an AWD and a 4WD system – don’t mix those up!

Apart from terrain and weather conditions, you must consider fuel efficiency too. A major pro is choosing FWD over AWD is the better fuel economy. As the AWD system adds substantial bulk to the car, you end up making a trade-off between extra traction and better fuel economy.

History Of Drivetrains In Cars

Early cars, like Mercedes-Benz and Ford, featured rear-wheel drive and were powered by internal combustion engines, marking the birth of the automotive industry. However, the trend for Front-wheel drive cars started in the early 20th Century with the Cord L-29 in 1929. However, front-wheel-drive cars were less common than rear-wheel-drive cars.

Moving to the Mid-20th Century, because of World War II, Four-wheel drive (4WD) and all-wheel drive (AWD) drivetrains were introduced initially in military vehicles and later in civilian vehicles. These systems significantly improved traction and stability, making them popular choices for off-road vehicles, trucks, and sports cars.

In the late 20th Century Front-wheel drive (FWD) became the dominant drivetrain layout for passenger cars. This shift was primarily driven by factors such as improved fuel efficiency, and better space utilization. But most of all, FWD cars were cheaper to manufacture than RWD or 4WD cars. They still are!

At the same time, All-Wheel Drive cars experienced a resurgence in popularity. Apart from SUVs, regular vehicles also prefer AWD because of its ability to provide enhanced traction on slippery surfaces and improved handling in various conditions. One such famous drivetrain is Audi’s Quattro, which put the AWD system on the map.

In the present era of electric and hybrid vehicles, we are witnessing entirely new drivetrain configurations. The changes to the drivetrain mostly happen to the gearbox rather than the entire drivetrain itself. However, instead of mechanical linkages, cars have started to use electrical links for more independent wheel control.

Which Tesla Models Offer All-Wheel Drive (AWD)?

The Tesla all-wheel drive (AWD) system is designed to provide better handling and traction, especially in challenging weather conditions.

Compared to rear-wheel drive (RWD), AWD offers more stability, making it an excellent option for those who want a car that can handle different terrains and driving situations.

All current Tesla models offer an option of all-wheel drive (AWD): the Model S, Model X, Model 3, and Model Y.

With AWD, these cars can accelerate faster and have better grip than their RWD counterparts. Plus, the added benefit of dual motors means that power is distributed evenly between the front and rear wheels, helping improve efficiency while still maintaining impressive performance capabilities.

Full-Time 4WD

“Full-Time” means some portion of the engine’s power is spread across each of the wheels, all of the time. These systems are becoming increasingly popular in SUVs and unlike the Part-Time 4WD systems mentioned above, they eliminate the risk of drivetrain binding thanks to a center differential, which allows each of the vehicle’s axles to receive at least some amount of power at all times and still rotate at different speeds during a turn. While Full-Time 4WD systems are convenient (since all of the wheels are always under some degree of power without any action from the driver), they still have faults. Fuel economy naturally takes a hit, and there is inherent wear on the drivetrain. Just like a blustering high roller in Vegas buying drinks for any female in a 30-yard radius, Full-Time AWD continues to shower each of the wheels with some portion of power, even those with zero chance of gaining traction.

Some center differentials boast a locking feature to partially overcome this problem, which splits engine power equally between the front and rear axles (not the wheels, as with a locking differential on part-time 4WD vehicles mentioned above). A Full-Time 4WD car with a locked center differential thus behaves in many ways like a Part-Time 4WD vehicle in 4WD.

A Torsen limited-slip center differential does an even better job of putting power where it’s most needed in Full-Time 4WD vehicles. It features a unique gearset that locks if it senses a torque imbalance between a vehicle’s two axles and then transfers power to the axle with traction. The particular ratio of power that a Torsen can shift between the front and rear axles varies. In the case of Toyota’s vehicles, it can direct up to 53 percent of available engine power to the front axle if the rear starts spinning. If it’s the front wheels that are spinning, on the other hand, up to 71 percent of all engine power can shift to the rear axle to get you and backseat full of sugared-up kids out of a jam.

PROS

  • Gives drivers added traction and improved handling in all driving situations, without the risk of drivetrain binding.
  • It’s always on and doesn’t require any action from the driver.
  • Systems equipped with Torsen center diffs are the ultimate solution for putting engine power where it’s needed most, lowering the risk of getting stuck even further.

CONS

  • It’s less fuel efficient and puts more wear on a vehicle’s drivetrain.
  • Often requires advanced drivetrain equipment that can increase initial vehicle cost relative to more basic 4WD systems.
  • They’re generally more prone to damage compared to simpler, more rugged Part-Time 4WD systems.

Know Your Terms

Loosely speaking (in automotive terms), torque is the twisting force produced by a car’s engine. Torque is multiplied and split up between wheels by various gears in the transmission and differentials, which send torque from the driveshaft or transmission to the drive wheels. Applying torque to the wheels is what moves your car from A to B; granted, there’s a force — a.k.a. friction — that prevents your tires from simply slipping along the road. That last bit is important because it illustrates the relationship between friction, traction and torque. Friction is required for traction, and traction is required to harness torque. The most powerful engine in the world won’t move you an inch if your tires lack traction. Wheel slip results when the torque applied to a tire exceeds its available traction (often, at red-light drag races).

Traction control is one innovation that has helped limit tire slip in modern vehicles — even the two-wheel-drive variety. This technology leverages the same sensors used by anti-lock braking systems to measure wheel speed and determine whether any wheel under power has lost traction. Remember, if the amount of torque sent to a wheel exceeds the friction it has with the road, it’ll slip. By braking select wheels when slipping is detected, these systems can limit the amount of torque sent to a wheel and reduce wheel slip in the process. In certain cases, reducing engine power to slipping wheels is also required to get things under control. Traction control systems are unquestionably beneficial, but it’s important to remember that they only work to prevent wheels from spinning and can’t actually increase traction. That’s where 4WD and AWD come in.

Open Differentials

Before diving into the benefits of pushing power to all four wheels of a vehicle, it’s important to first understand how the two-wheel-drive systems found on most cars work and where they fall short. When a vehicle is in motion, its wheels rotate at different speeds when making turns. This is because the inside wheels travel a shorter distance during a turn than the outside wheels. The front wheels and back wheels likewise travel at different distances and speeds in turns. This simple fact of physics poses a problem for wheels under power from the engine, since the left and right wheels are linked together by an axle so that the car’s engine and transmission can turn both together. A differential is a type of gearbox found on the front and rear axles that deals with this issue by supplying power to a set of wheels while still allowing them to rotate at different speeds.

The differential found on basic two-wheel-drive vehicles is known as an “open differential,” and it distributes power across both wheels following “a path of least resistance”. This design is highly effective on typical surfaces like dry pavement, but it can result in real problems on poorer road conditions. For example, if one wheel on an axle hits a patch of ice while the other remains on dry pavement, an open differential will direct all available power down the path of least resistance, which in this scenario is the wheel with the least amount of traction. The additional torque applied to this wheel results in wheel slippage. Getting moving in these cases involves a sore back until both wheels on the axle gain traction again.

Зачем нужно знать тип привода машины

1.

Правильный выбор между полным, передним и задним приводом позволяет оптимально использовать автомобиль в соответствии с нуждами и условиями эксплуатации. Так, для езды по горным районам или на бездорожье полный привод является предпочтительным, так как обеспечивает лучшую управляемость и сцепление с дорогой. В городской среде и при преимущественно спокойном стиле вождения передний привод может быть более востребованным из-за более высокой эффективности и экономичности. Задний привод, в свою очередь, отличается лучшей управляемостью при высоких скоростях.

2.

Ремонт и техническое обслуживание автомобиля. Знание типа привода упрощает процесс замены или ремонта деталей и компонентов, связанных с приводной системой. Каждый тип привода имеет свои особенности и требует специфического подхода при проведении работ. Также, при выборе запчастей и расходных материалов необходимо учитывать тип привода.

3.

Правильное использование автомобиля под различные условия дорожного покрытия. Следуя рекомендациям производителя, водитель может достичь максимальной безопасности и комфорта при езде. Например, для улучшения курсовой устойчивости и удержания управляемости на скользком покрытии полный или задний привод может быть предпочтительным. А передний привод может быть более подходящим для повседневной езды по городу, где дороги обычно имеют хорошую укладку и не требуют повышенной проходимости.

4.

Продажа или покупка автомобиля. Знание типа привода помогает покупателю оценить потенциальные преимущества и недостатки модели, а также ориентироваться в стоимости автомобиля на вторичном рынке. При продаже автомобиля знание типа привода помогает предоставить полную и точную информацию о технических характеристиках автомобиля и увеличивает вероятность успешной продажи.

Итак, знание типа привода машины позволяет принимать обоснованные решения, связанные с эксплуатацией, ремонтом, безопасностью и продажей автомобиля. Это информация, которая может быть полезной и интересной как водителю, так и потенциальным покупателям или продавцам автомобилей.

What Is A Drivetrain?

Excluding the engine, the mechanism that supplies power to the driving wheels is known as the drivetrain. Based on the utility of a vehicle, its drivetrain can be designed to send power to either one set of wheels or all four wheels. We will explain each configuration in detail below:


Various types of drivetrain in an automobile (Photo Credit : Studio BKK/Shutterstock)

1. Two-wheel Drive (2WD):

A two-wheel-drive system, as the name suggests, has engine power directed to two wheels only. These can either be the front wheels or the rear wheels. In a front-wheel drive system, the engine is laid out in a transverse configuration, i.e., it is perpendicular to the axis of the car. This layout enables the engine to connect to the front wheels directly. A rear-wheel drive system has its engine laid out longitudinally, meaning it is laid along the axis of the car. The engine gets connected to the rear wheels through the transmission employing a driveshaft.

What Is The Difference Between A Powertrain & Drivetrain?

The terms “powertrain” and “drivetrain” are often used interchangeably, but they refer to slightly different aspects of a vehicle’s mechanical system:

Powertrain:

  • The powertrain encompasses all the components responsible for generating and delivering power to move the vehicle.
  • It includes the engine, transmission, and sometimes other components like the driveshaft, and clutch. 
  • Essentially, the powertrain starts with the engine and ends with the transmission, which controls the engine’s power output.

Drivetrain:

  • The drivetrain is a subset of the powertrain and focuses specifically on the components that transmit power from the transmission to the vehicle’s wheels.
  • It includes the transmission, driveshaft, differential, and axles.
  • The drivetrain’s primary function is to transfer the engine’s power to the wheels, allowing the vehicle to move and control its speed and direction.

Conclusion

We can’t really choose a “winner” between FWD vs AWD as both of these systems are good for specific purposes.

For people who are simply looking to drive in the city, a two-wheel-drive car should be enough. Add in a set of winter tires for those months of snowfall to save yourself from the dangers of slippery roads. This would be the most budget-friendly option because AWD vehicles are priced much higher, are less fuel-efficient, ultimately increasing expenses with time.

A FWD vehicle has fewer chances of oversteering and is more versatile. If you reside in a dry, warm climate and love some performance from your vehicle, a rear-wheel-drive car may suit you the most.

However, nothing beats an AWD vehicle’s versatility. It’s the top choice if you want the best of both worlds – rural performance and urban driving. Call AWD vehicles the jacks-of-all-trades of the industry as they can power harsh weather conditions effortlessly (with a set of decent snow tires, of course).

Moreover, AWD vehicles redistribute power by themselves, so you don’t have to struggle with the many controls and concentrate solely on the road. At any point you want to sell them, they also have good resale value.

Which drivetrain is best?

There is no such thing as the best when it comes to drivetrains, it will all depend on your particular circumstances and needs of the vehicle.

For example, you don’t really need anything more than front-wheel drive for a city car, but this doesn’t stop SUVs with their AWD/4WD drivetrains being used a lot in the city too.

Of course, on the flip side, you’d want the AWD/4WD SUV if going down farmers tracks and the like, as opposed to the FWD city car.

Manufacturers like Ford and Mercedes-Benz now produce many of their performance cars with all-wheel drive, so their performance can be enjoyed all year round.

Which is better?

Ronan Glon

That’s one of the most loaded questions in the automotive world, and the answer largely depends on who you ask. The truth is, it largely depends on the situation and the application of the system, and there is no right or wrong answer. Any type of four-wheel-drive system is perceived as superior in low-traction situations. That makes it most favorable for those who live in regions where it snows quite a bit or where paved roads are a luxury. More recently, all-wheel drive has become more prominent in performance applications as a way to increase traction.

When it comes to two-wheel drive layouts, and the argument of front-wheel drive versus rear-wheel drive, the debate becomes even more complicated. Due to its age and history with the origin of the automobile, rear-wheel drive was once the most prominent type of drivetrain because of its simple and cost-effective design. As technology evolved, cheaper development costs made front-wheel drive more popular due to packaging and fuel economy reasons. That’s because front-wheel drive vehicles require fewer parts since the entire drivetrain is typically packaged as one unit that sits at the front of the vehicle. There’s no such thing as a mass-produced, rear-engine, front-wheel drive vehicle because it makes zero sense in terms of engineering complexity, though some rear-engined vehicles are four-wheel drive (like the Volkswagen Vanagon Syncro).

As for which is better, again, it depends on the situation. Both front-wheel drive and rear-wheel drive vehicles have their disadvantages, but both have proven themselves well, especially when the car is equipped with the proper tires for the weather.

All-wheel Drive (Awd)

AWD operates in a manner very similar to that of 4WD in that the power from the engine is transmitted through the drivetrain to all four wheels. They are generally engaged in conversation.

However, all-wheel drive vehicles are optimised for speed and handling, not for use in off-road conditions. It is, all things considered, a more astute kind of cutting-edge 4×4 modern technology. The traction of all four tyres is constantly being monitored by AWD, and the system distributes power to each wheel individually based on what it determines is necessary.

The name given to this development is «Torque Vectoring.» When it comes to the overall performance of luxury vehicles, there are a few different types of all-wheel drive (AWD) systems. Some of these systems are designed to send more power to the back tyres, which improves acceleration, while others are designed to reduce the amount of power the rear wheels produce when turning on slippery roads.

About Front-Wheel Drive

Most of the passenger vehicles we see on the roads these days use FWD or front-wheel-drive. FWD systems are cheaper to manufacture and save more space than rear-drive systems as the transmission, axles, and engines are bundled together inside the engine compartment. Coming to interior packaging, FWD rules out the need for a driveshaft hump and transmission going down the center of the cabin floor.

Moreover, the weight of the engine is distributed over the front wheels, giving this design an added benefit while driving up hills or on slippery surfaces. Occasionally, all-wheel drive is added to vehicles primarily based on FWD, and power is transferred to the rear wheels when there’s a need. FWD is the sporty performance many have grown to love but this design also strikes a remarkable balance for daily use.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Эдем на трейлере
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: